Drukuj

Za nami już dwa etapy programu oświatowego „Być jak Ignacy. Uczniowie zapoznali się z tematami „Cząstki elementarne i chemia w życiu codziennym” oraz „Woda i jej wyporność”. Podczas zajęć realizujących pierwszy etap uczniowie dowiedzieli się co to jest pierwiastek, dzięki zabawie ruchowej poznali budowę atomu. Przypomnieliśmy sobie również losy Marii Skłodowskiej – Curie. Oczywiście nie mogło zabraknąć zabawy połączonej z nauką. Uczniowie eksperymentowali, powstał „wybuchający wulkan”, który pokazał wydzielanie się gazu dwutlenku węgla pod wpływem reakcji chemicznej. Uczniowie za pomocą soku z czerwonej kapust, byli w stanie stwierdzić, czy dana substancja jest kwasem czy zasadą.
Podczas zajęć realizujących drugi etap poznali postać Stefana Drzewieckiego, którą w swoim liście przedstawił im Ignacy. Fragment listu prezentujemy poniżej, abyście i wy mogli bliżej zapoznać się z tą wybitną postacią:

   „Moi ulubieni młodzi odkrywcy! Stefan Drzewiecki to polski WWW, czyli Wielki Ważny Wynalazca! Dlaczego? Choćby, dlatego, że był pierwszym naukowcem, który stwierdził, że lot maszyny cięższej od powietrza, czyli samolotu jest możliwy. Badał dokładnie te sprawy. Wydał liczne prace naukowe na ten temat, a pisząc je, bacznie przyglądał się ptakom i zastanawiał, co sprawia, że mogą latać?
(…)Stefan wynalazł też pierwszy okręt podwodny o napędzie elektrycznym (czyli z akumulatorami)! Opracował kilometromierz dla pojazdów konnych pełniących rolę taksówek (obecnie w taksówkach montowane są taksometry), a później kilometromierz dla pociągów. To dzięki niemu istnieje dromograf, czyli urządzenie które samoczynnie rysuje kurs płynącego statku. Zawdzięczamy mu tunel aerodynamiczny. Drzewiecki jako pierwszy zastosował peryskop w łodzi podwodnej. Wynalazki te przez lata były udoskonalane, rozwijane, przekształcane. W nowoczesnych formach służą ludziom do dziś. Większość z nich powstała blisko 100 lat temu. 100 lat”!

Podczas zajęć nie mogło zabraknąć doświadczeń i zabawy. Bystrzaki zbudowały okręt podwodny z butelki, składały papierowe statki, ale także nauczyli się podstawowych węzłów żeglarskich. Poniżej przedstawiamy foto-relację z zajęć.

galeria zdjęć

Odsłony: 231