KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZAWIDZU KOŚCIELNYM
Misja szkoły:
W naszej szkole stwarzamy uczniom optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego, w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze, przy pełnym zaangażowaniu profesjonalnie przygotowanej kadry pedagogicznej i pracowników szkoły. Wyposażamy uczniów w wiedzę i umiejętności określone w Podstawie Programowej, rozpoznajemy i rozwijamy uzdolnienia oraz zaspokajamy potrzeby specjalne i udzielamy niezbędnej pomocy wszystkim uczniom. Wspieramy rodziców w procesie wychowania.
Rodzice są partnerami szkoły.
Wizja szkoły:
Szkoła realizuje zadania dydaktyczno-wychowawczo – opiekuńcze stwarzając warunki do indywidualnego rozwoju ucznia przygotowując go do:
• podjęcia nauki na kolejnym etapie edukacyjnym;
• radzenia sobie ze stresem i rozwiązywaniem problemów;
• twórczego myślenia;
• współpracy w grupie;
• rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
• funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie.
Szkoła rozpoznaje specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i udziela profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej przy współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi.
Szkoła realizuje proces wychowawczy we współpracy z rodzicami udzielając im wsparcia w wychowaniu dzieci w partnerstwie i zaufaniu.
Rodzice są partnerami szkoły– aktywnie włączającymi się w procesy edukacyjne. Szkoła w swojej pracy kieruje się podstawami prawnymi – szczególnie Konwencją o Prawach Dziecka i Podstawą Programową Szkoły Podstawowej oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi.
Praca szkoły podlega ewaluacji a formułowane i wdrażane wnioski służą do doskonaleniu jakości pracy.
Priorytety szkoły:
1. Rozpoznajemy i zaspokajamy indywidualne potrzeby każdego ucznia z zastosowaniem odpowiednich metod i narzędzi diagnozy pedagogicznej.
2. Realizujemy procesy edukacyjne i dostosowujemy ich przebieg do możliwości każdego ucznia.
3. Stosujemy nowoczesne metody pracy sprzyjające rozwojowi twórczego myślenia oraz umiejętności społecznych niezbędnych w nowoczesnym społeczeństwie.
4. Aktywnie współpracujemy z rodzicami uczniów, włączając ich w realizację założeń koncepcji.
5. Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym – partnerami szkoły, poszerzając ofertę edukacyjną oraz integrując społeczność szkolną ze społecznością lokalną.
6. Doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej jest ukierunkowane na podnoszenie jakości pracy szkoły a także wspomaga nauczycieli w rozwoju zawodowym.
7. Praca szkoły jest analizowana, poddawana ewaluacji wewnętrznej, a wnioski formułowane na jej podstawie będą wdrażane w celu doskonalenia pracy szkoły.
8. Wszystkie podmioty szkoły są aktywnie angażowane w działania ewaluacyjne, opinia rodziców będzie systematycznie analizowana, a wnioski z prezentowane społeczności szkoły.
9. Rozwijanie bazy jest ukierunkowane na rozwój fizyczny uczniów – modernizacja sali gimnastycznej.
Cele strategiczne
• Podniesienie poziomu osiągnięć uczniów z matematyki.
• Rozwijanie zainteresowań uczniów w ramach nowych form i metod pracy.
• Rozbudowa bazy szkoły – modernizacja niektórych sal lekcyjnych
• Wprowadzenie nowego systemu motywacji uczniów do nauki.
• Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną – pozyskanie psychologa, pedagoga i logopedy dla potrzeb uczniów w szkole.
Model absolwenta
Uczennice i uczniowie, którzy ukończą edukację w naszej szkole będą gotowi na podjęcie nauki w szkołach średnich, wyposażeni w wiedzę i umiejętności przydatne do kontynuowania uczenia się na dalszych etapach, posiadający umiejętności zachowania się w każdej sytuacji, współpracujący w grupie, z poszanowaniem każdego człowieka, stosujący zasadę równości wobec innych.
Absolwenci wykazywać się będą się twórczym myśleniem i działaniem adekwatnie do swoich rozpoznanych możliwości psychofizycznych, świadomi swoich zdolności
i talentów. Uczeń jest dla nas nadrzędną wartością i jego wszechstronny rozwój to nasz główny priorytet. Absolwent naszej szkoły jest wyposażony w rzetelną wiedzę, umie logicznie myśleć, posiada poczucie własnej wartości, jest odpowiedzialny za siebie, został przygotowany do napisania egzaminu po szkole podstawowej i wyboru dalszej drogi kształcenia.
Zna i rozumie podstawowe zasady moralne i istotę odpowiedzialności
za siebie i za innych. Ma respekt dla wartości uniwersalnych. Zna swoje prawa
i obowiązki oraz zasady dobrych obyczajów i kultury bycia. Czuje się Polakiem
i Europejczykiem.
Posiada umiejętności: KOMUNIKACYJNE, SPOŁECZNE, POZNAWCZE
I PRAKTYCZNE niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
System motywacji w szkole
W szkole funkcjonuje system motywacji uczniów do nauki. Głównym założeniem systemu jest stosowanie odpowiednich metod pracy z uczniem oraz wzmacnianie pozytywnych zachowań i promowanie ich w społeczności szkolnej.
Cele funkcjonowania systemu:
• podniesienie poziomu osiągnięć uczniów z poszczególnych przedmiotów;
• promowanie pozytywnych zachowań od rozpoczęcia nauki;
• niwelowanie zachowań niepożądanych wśród uczniów;
• kształtowanie nawyków związanych z systematyczną pracą, obowiązkowością i odpowiedzialnością;
• rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i talentów uczniów;
• udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce i zachowaniu.
Formy wzmocnień pozytywnych stosowane w ramach systemu:
• pochwała na forum klasy;
• pochwała na forum szkoły – podczas apelu lub akademii okolicznościowych;
• pochwała wobec rodziców;
• pochwała pisemna wysłana do rodziców;
• publikacja prac, wytworów nagrodzonych wysokimi notami na stronie internetowej (wymagana zgoda nagrodzonego)
• świętowanie w klasie wraz z wychowawcą klasy sukcesów uczniów i klasy (o wadze sukcesu decyduje wychowawca klasy po konsultacji z samorządem uczniowskim).
W systemie priorytetowe jest dostrzeganie wszelkich sukcesów uczniów, postępów w nauce, szczególnie uczniów mających trudności w nauce i zachowaniu.
WSPÓŁPRACA Z ORGANAMI PROWADZĄCYM I NADZORUJĄCYM ORGAN PROWADZĄCY – RADA GMINY - WÓJT GMINY ZAWIDZ
Cel tej sfery działalności to współpraca z Urzędem Gminy, reprezentowanym przez Pana Wójta oraz Referat Oświaty w Zawidzu i Skarbnika Gminy.
Współpraca ta obejmie:
realizację prawa oświatowego i finansowego,
zapewnienie środków na realizację zadań statutowych szkoły,
tworzenie codzienności szkoły oraz dokumentów placówki,
organizację bazy,
poszukiwanie sponsorów,
współtworzenie programów umożliwiających korzystanie ze środków UE,
wspieranie działań integrujących młodzież szkół gminnych,
udzielanie pomocy w zakresie administrowania zasobami materialnymi i ludzkimi poprzez działalność Referatu Oświaty w Zawidzu.