KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZAWIDZU KOŚCIELNYM
Misja szkoły:
W naszej szkole stwarzamy uczniom optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego, w bezpiecznej i przyjaznej atmosferze, przy pełnym zaangażowaniu profesjonalnie przygotowanej kadry pedagogicznej i pracowników szkoły. Wyposażamy uczniów w wiedzę i umiejętności określone w Podstawie Programowej, rozpoznajemy i rozwijamy uzdolnienia oraz zaspokajamy potrzeby specjalne i udzielamy niezbędnej pomocy wszystkim uczniom. Wspieramy rodziców w procesie wychowania.
Rodzice są partnerami szkoły.

Wizja szkoły:
Szkoła realizuje zadania dydaktyczno-wychowawczo – opiekuńcze stwarzając warunki do indywidualnego rozwoju ucznia przygotowując go do:
• podjęcia nauki na kolejnym etapie edukacyjnym;
• radzenia sobie ze stresem i rozwiązywaniem problemów;
• twórczego myślenia;
• współpracy w grupie;
• rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
• funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie.

Szkoła rozpoznaje specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i udziela profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej przy współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi.
Szkoła realizuje proces wychowawczy we współpracy z rodzicami udzielając im wsparcia w wychowaniu dzieci w partnerstwie i zaufaniu.
Rodzice są partnerami szkoły– aktywnie włączającymi się w procesy edukacyjne. Szkoła w swojej pracy kieruje się podstawami prawnymi – szczególnie Konwencją o Prawach Dziecka i Podstawą Programową Szkoły Podstawowej oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi.
Praca szkoły podlega ewaluacji a formułowane i wdrażane wnioski służą do doskonaleniu jakości pracy.

Priorytety szkoły:
1. Rozpoznajemy i zaspokajamy indywidualne potrzeby każdego ucznia z zastosowaniem odpowiednich metod i narzędzi diagnozy pedagogicznej.
2. Realizujemy procesy edukacyjne i dostosowujemy ich przebieg do możliwości każdego ucznia.
3. Stosujemy nowoczesne metody pracy sprzyjające rozwojowi twórczego myślenia oraz umiejętności społecznych niezbędnych w nowoczesnym społeczeństwie.
4. Aktywnie współpracujemy z rodzicami uczniów, włączając ich w realizację założeń koncepcji.
5. Współpracujemy ze środowiskiem lokalnym – partnerami szkoły, poszerzając ofertę edukacyjną oraz integrując społeczność szkolną ze społecznością lokalną.
6. Doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej jest ukierunkowane na podnoszenie jakości pracy szkoły a także wspomaga nauczycieli w rozwoju zawodowym.
7. Praca szkoły jest analizowana, poddawana ewaluacji wewnętrznej, a wnioski formułowane na jej podstawie będą wdrażane w celu doskonalenia pracy szkoły.
8. Wszystkie podmioty szkoły są aktywnie angażowane w działania ewaluacyjne, opinia rodziców będzie systematycznie analizowana, a wnioski z prezentowane społeczności szkoły.
9. Rozwijanie bazy jest ukierunkowane na rozwój fizyczny uczniów – modernizacja sali gimnastycznej.

Cele strategiczne
• Podniesienie poziomu osiągnięć uczniów z matematyki.
• Rozwijanie zainteresowań uczniów w ramach nowych form i metod pracy.
• Rozbudowa bazy szkoły – modernizacja niektórych sal lekcyjnych
• Wprowadzenie nowego systemu motywacji uczniów do nauki.
• Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną – pozyskanie psychologa, pedagoga i logopedy dla potrzeb uczniów w szkole.

Model absolwenta
Uczennice i uczniowie, którzy ukończą edukację w naszej szkole będą gotowi na podjęcie nauki w szkołach średnich, wyposażeni w wiedzę i umiejętności przydatne do kontynuowania uczenia się na dalszych etapach, posiadający umiejętności zachowania się w każdej sytuacji, współpracujący w grupie, z poszanowaniem każdego człowieka, stosujący zasadę równości wobec innych.
Absolwenci wykazywać się będą się twórczym myśleniem i działaniem adekwatnie do swoich rozpoznanych możliwości psychofizycznych, świadomi swoich zdolności
i talentów. Uczeń jest dla nas nadrzędną wartością i jego wszechstronny rozwój to nasz główny priorytet. Absolwent naszej szkoły jest wyposażony w rzetelną wiedzę, umie logicznie myśleć, posiada poczucie własnej wartości, jest odpowiedzialny za siebie, został przygotowany do napisania egzaminu po szkole podstawowej i wyboru dalszej drogi kształcenia.
Zna i rozumie podstawowe zasady moralne i istotę odpowiedzialności
za siebie i za innych. Ma respekt dla wartości uniwersalnych. Zna swoje prawa
i obowiązki oraz zasady dobrych obyczajów i kultury bycia. Czuje się Polakiem
i Europejczykiem.
Posiada umiejętności: KOMUNIKACYJNE, SPOŁECZNE, POZNAWCZE
I PRAKTYCZNE niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.

System motywacji w szkole
W szkole funkcjonuje system motywacji uczniów do nauki. Głównym założeniem systemu jest stosowanie odpowiednich metod pracy z uczniem oraz wzmacnianie pozytywnych zachowań i promowanie ich w społeczności szkolnej.

Cele funkcjonowania systemu:
• podniesienie poziomu osiągnięć uczniów z poszczególnych przedmiotów;
• promowanie pozytywnych zachowań od rozpoczęcia nauki;
• niwelowanie zachowań niepożądanych wśród uczniów;
• kształtowanie nawyków związanych z systematyczną pracą, obowiązkowością i odpowiedzialnością;
• rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i talentów uczniów;
• udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce i zachowaniu.
Formy wzmocnień pozytywnych stosowane w ramach systemu:
• pochwała na forum klasy;
• pochwała na forum szkoły – podczas apelu lub akademii okolicznościowych;
• pochwała wobec rodziców;
• pochwała pisemna wysłana do rodziców;
• publikacja prac, wytworów nagrodzonych wysokimi notami na stronie internetowej (wymagana zgoda nagrodzonego)
• świętowanie w klasie wraz z wychowawcą klasy sukcesów uczniów i klasy (o wadze sukcesu decyduje wychowawca klasy po konsultacji z samorządem uczniowskim).
W systemie priorytetowe jest dostrzeganie wszelkich sukcesów uczniów, postępów w nauce, szczególnie uczniów mających trudności w nauce i zachowaniu.

WSPÓŁPRACA Z ORGANAMI PROWADZĄCYM I NADZORUJĄCYM ORGAN PROWADZĄCY – RADA GMINY - WÓJT GMINY ZAWIDZ

Cel tej sfery działalności to współpraca z Urzędem Gminy, reprezentowanym przez Pana Wójta oraz Referat Oświaty w Zawidzu i Skarbnika Gminy.
Współpraca ta obejmie:
 realizację prawa oświatowego i finansowego,
 zapewnienie środków na realizację zadań statutowych szkoły,
 tworzenie codzienności szkoły oraz dokumentów placówki,
 organizację bazy,
 poszukiwanie sponsorów,
 współtworzenie programów umożliwiających korzystanie ze środków UE,
 wspieranie działań integrujących młodzież szkół gminnych,
 udzielanie pomocy w zakresie administrowania zasobami materialnymi i ludzkimi poprzez działalność Referatu Oświaty w Zawidzu.